Tuesday, June 10, 2008

dålig service i kubik

Min man brukar reta mig för att jag ogillar dålig service. Men idag var dagen när han till fullo kunde stämma in i mina känslor för detta.

För några månader sedan så kontaktades vi av en representant för Texab, som är de som skulle ansvara i Sverige för att skicka våra grejer på båt till Indien. Vi hade kontakt och försökte få information om hur vi skulle packa våra grejer för att de skulle passa in på de 2,5 kubikmeter som skolan betalar för. Vi tyckte redan då att kommunikationen inte fungerde särskilt bra, och de enda instruktioner vi fick var att de skulle bygga en låda på 2,5 kubik där våra grejer skulle packas in. Lådan skulle, som vi uppfattade det, byggas efter våra grejer. Typ. Flera samtal ringde vi och detta var de enda instruktioner vi fick. Så vi mätte våra flyttkartonger och gjorde en uträkning att det skulle bli 28 flyttkartonger (våra kartonger varierar något i storlek.)

I förra veckan kom de då och hämtade våra kartonger, som var 24 till antalet, varav några var banankartonger och några var andra lite mindre kartonger. Utöver dessa skickade vi några grejer som inte gick in i kartonger, men vi tyckte ju att vi hade flera kartonger "till godo" så det borde inte vara några problem. Vi frågade killarna som hämtade om det fanns lite mer plats, för i såna fall hade vi grejer som vi kunde lägga till, typ en bal toapapper, lite blöjor och lite annat sånt. Jajemän, bara att slänga dit sa killarna.

I dag ringde kvinnan från helvetet och sa att vi hade packat 3,5 kubikmeter och att vi var tvungna att komma och hämta 1 kubikmeter. Jag blev sur och sa åt dem att räkna om. Hon återkom och sa samma sak. Det är 3,5 kubik. Jag blev arg. Okej, jag blev fruktansvärt arg. Kanhända var jag aningen stressaad och trött (mild underdrift här). Jag sa att vi skulle komma på torsdag och fixa det hela, men att jag tyckte att de verkligen måste se över sina rutiner för det här var verkligen dåligt skött.

I stället för att be om ursäkt, eller försöka förklara eller något så sa hon saker i stil med: 2 kubik är 16 flyttkartonger. (här blev jag så arg så, tja... men vadå, de har alltså en schablonräkning, kunde hon inte ha talat om det för 2 månader sen?) hon sa även "ni har ju tagit med er grejer som inte är relevanta". Jag tror att det var efter min respons på den kommentaren som hon helt sonika la på luren. Proffsigt va?

Tangentbordet la av och nu orkar jag inte med detta något mer. Jag hoppas att det löser sig på något sätt på torsdag. Maken ska ringa imorgon och bestämma när vi ska komma, för jag orkar inte prata med dem där något mer. I alla fall inte i dag. TIlls på torsdag har jag nog lugnat mig.

8 comments:

Malin said...

I såna där lägen önskar man att all kommunikation skett skriftligen, så att man kunde hänvisa exakt till vad som sagts! Hoppas att det fixar sig.

Unknown said...

Kommunikation är en svâr konst. Jag brukar kräva att fâ viktig information pâ papper som jag sedan kan ha att vifta ngn under näsan med.

Alison said...

Satk*rring! Ska sätta Texab på min svarta lista.

Återigen, hoppas verkligen att det löser sig. Stora kramar!

Simon said...

Usch vad störande! Hoppas det fixar sig.

Men... 28 lådor på 2,5 kubikmeter? Det låter som pyttesmå lådor. Menar du inte 25?

Anna said...

jag försökte kommunicera med dem skriftligen i början, just av denna anledning - stört omöjligt. jag fick bara tillbaka som ett mantra "kontakta oss för att diskutera bla bla". Typ som att svara på ett mail som de har skickat inte är kontakt... oh well, oh well, ingen har ju dött. jag är bara trött.

simon - nej vi har mätt de som vi faktiskt har och nej det är helt vanliga flyttlådor!!

Mama Helmer said...

Fy vilken dålig service!! I sådana där lägen brukar jag bara villja ge upp, men så sover man på saken och så kan man hitta lösningar. Hoppas du orkar möta dem!

/Maria

Simon said...

Hmm, ja... jag tänkte fel!

Anna said...

maria - japp nu har det löst sig

simon - sånt som händer!