Nästa månad är det International School Library Month (påhittat av IASL = International Association of School Librarianship). Vi ska inte göra så mycket mer än sätta upp önskelådor där eleverna får lägga önskemål om inköp till bibblan, som vi sen ska sammansälla till en topp-lista. En box för varje bibliotek. På Elementary ska de ha en Readaton – där eleverna läser så mycket som de bara hinner under hela månaden, och så sponsras de av en kyrka i USA med 10 cent per läst sida. Det som de samlar ihop på detta sätt ska gå till att bygga toaletter och en lekplats till en byskola i närheten. Detta hade fjärdeklasssarna själva kommit på att de ville göra. Själv är jag milt skeptisk, milt positiv. Det är ju en behjärtansvärd idé, men jag frågar mig hur de elever som har svårt med läsningen ska känna inför en tävling att läsa så mycket som möjligt? Jag måste komma på något bra som man kan göra i stället för att just läsa för att ändå kunna samla in pengar till byskolan inom ramen för ett Readaton.
På Middle School gör de knappar och bokmärken och låter eleverna skriva en kort uppsats om vad de gillar med biblioteket.
På High School vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på, mer än en utställning av nya böcker, samt önskelistan.
Tuesday, September 23, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
Göra korsord? Det är ju också språkträning.
Smart!!
Låter kul, hoppas det blir bra! Jag har en utmaning till dig i min blogg, häng på!
Måste det vara språkrelaterat? Om det får vara konstnärligt så kan man ju måla ett egenkomponerat omslag till sin favoritbok. Alltså bara framsidan, hela omslaget kanske är lite för mycket begärt.
Post a Comment